Handlekurv


Handlekurven er tom

0,-

0

Skarptrommen



SKARPTROMMEN – DEL 1:

 

En skarptromme er vanligvis fra  10” til  15” i diameter og er selve "hjertet" i trommesettet:

3 dybdebetegnelser på skarptrommer :

  • 3” til 4,5” - Piccolo skarptrommer
  • 5” til 6,5” - Standard skarptrommer
  • 7” til 8” - Dype skarptrommer
 

Slagskinnet til en skarptromme er vanligvis et coated skinn med ett enkelt lag i tykkelse (0,15-0,20 mm). På undersiden festes ett resonanskinn eller seideskinn som er tynnere enn ett “vanlig” resonanskinn.

På undersiden ligger en rekke, vanligvis 10 – 40 stk med metallspiraler kalt seide.

Når slagskinnet slås på med en trommestikke vil vibrasjonen forplante seg til
resonanskinnet og får seiden til å slå mot skinnet. Dette gir den karakteristiske skarplyden.

På skarptrommen er det to festeanordninger for seiden, der den ene siden (butt side), er en metallplate med 2 skruer der seidetråd eller seidebånd festes. På motsatt side av skarpen finner du en seidemekanisme der du kan justere seidens stramhet. På spesielle modeller kan seidejustering utføres på begge sider, noe som medfører at seiden blir lettere å sentrere.

 
  • Ute på gig møter en ofte ett “trøblete” lokale, gjerne store åpne rom med murvegger, og da står og faller total-opplevelsen på skarptrommen.
  • Må skarptrommen teipes ned ødelegges mye av resonans, sustain, punch og attack; og opplevelsen av en åpen og ren tone er borte.
  • Funker skarptrommen på sound-check og i 1. sett er stort sett kvelden reddet.
  • Ofte er det lurt å ha med 2 eller flere skarptrommer, først og fremst for å ha en reserve skarp hvis hovedskarpen ryker, men også for å kunne bytte til treverk hvis stål ikke fungerer eller omvendt.
  • Dempemateriell som MoonGel eller SlapKlatz er gode hjelpemidler for å kontrollere resonans i skarptrommen
Trommeskinn på skarptromme bør byttes mye hyppigere enn slagskinn på toms, generelt bør slagskinnet byttes hver 2. mnd og mye hyppigere hvis du spiller mer enn 3 helger pr mnd.

 
 SKARPTROMMEN – DEL 2


For å unngå at seiden i skarptrommen produserer rasling eller ”snarebuzz” når du spiller får du noen råd til hvordan redusere problemet:
 

Uavhengig av stemming produserer skarptrommen masser av overtoner, disse overtonene er en del av lydregisteret og gir skarptrommen sin unike lydkarakteristikk.

 

Det er vanlig å stemme skarptrommen betydelig høyere enn tilsvarende toms, og det er viktig å finne ett stemmeområde der skarptrommen ikke møter andre grunntoner i oppsettet!

Årsaken til problemet med ”snarebuzz” er det faktum at skarptrommen deler overtoner med andre trommer i oppsettet ditt eller produserer overtoner sammen med andre instrumenter (spesielt bass). Det er ikke noe poeng å sparke bassisten, derfor kan du forsøke dette:

Reduser strammingen

  • Ved å slakke resonanskinnet ved de 4 stemmeskruene på begge sider der seiden festes til trommekroppen.
  • Slakk skinnet helt til du ser at skinnet bølger seg.
  • Stram så stemmeskruene til det punkt at bølgene i skinnet forsvinner.
  • Nå skal du kompensere denne “detuningen” ved å stramme de resterende stemmeskruene.

En annen metode er å ta av slagskinnet på skarptrommen

  • Slå på trommen eller spill på instrumentet som medførte ”snarebuzz” i første omgang.
  • Hvis skramlingen fra ”snarebuzz” nå er borte var slagskinnet synderen. Bytt slagskinn.

Hvis dette ikke fjernet problemet

  • Sjekk om årsaken til ”snarebuzz” er resonanskinnet eller seidematten.
  • Bytt resonansskinn hvis det har stått på trommen en stund, ofte vil et stramt påsatt resonanskinn miste elastiteten over tid.
  • Sjekk om seidematten har jevne spiraler og at den er sentrert midt over resonanskinnet, bytt denne ved tegn på slitasje.
Vi anbefaler ny seidematte fra PureSound fordi disse gir nytt liv til ”døde” skarptrommer. PureSound koster litt mer enn andre seidematter, men det får du igjen i økt lydkvalitet: 

 

FLERE TIPS:

  • Ofte er den generelt høye pitchen i skarptrommen årsaken til ”snarebuzz”. Forsøk en
    redusjon i stramming av skarptrommeskinnet og en høyere pitch på resonanskinnet
    eller omvendt.
  • Finn et pitchområde der ”snarebuzz” blir mindre tydelig eller eliminert.
  • Bytte til tynnere resonansskinn kan også hjelpe, tynnere skinn som Remo Diplomat Hazy og Evans Hazy 200 kan absorbere ”snarebuzz” bedre enn for eksempel Remo Ambassador og Evans 300 resonanskinn
  • Gode seideskinn er overnevnte fra REMO og EVANS, samt AQUARIAN CSSN seideskinn.
  • Sjekk ut Drum tuning DVD